dijous, 14 de març de 2013

MARXA NÒRDICA

Què és la marxa nòrdica? 

La marxa nòrdica o nòrdic walking és un esport de resistència apte per a tothom, independentment de la seva edat o condició física, és una forma d’exercici a l’aire lliure que consisteix en caminar amb l’ajuda d’uns bastons específics semblants als utilitzats amb l’esquí.
Aquest esport el pot practicar des de la persona més esportista a la persona que desitja iniciar algun exercici físic per mantenir-se en forma o per problemes crònics de salut.

Com es practica?

La Marxa nòrdica aporta més avantatges per a la salut que la marxa convencional sense bastons, ja que augmenta el consum de calories/hora i el rendiment cardiorespiratori, amb una baixa sensació de cansament.
Tan sols es necessiten un parell de bastons que afavoreixen la mobilització d’un major nombre de grups musculars i afavoreix la relaxació dels músculs del coll i espatlles. L’ús de bastons disminueix la càrrega del pes sobre les articulacions, turmells, genolls i malucs i contribueix a la prevenció de l’osteoporosi degut a la transmissió òssia de la vibració que produeix l' impacte amortit dels bastons al caminar.

La pràctica de la marxa nòrdica com a activitat física regular es pot convertir en una manera de prevenir les malaltes cròniques degeneratives especialment de la tercera edat, al ser una activitat aeròbica de baix impacte.
També es treballa la força, que és fonamental en aquesta etapa de la vida per mantenir la independència funcional, millora la velocitat al caminar i l’equilibri, ajudant augmentar la densitat òssia i així evitar caigudes.

Principals beneficis de la marxa nòrdica

· Control del pes corporal, Disminueix la grassa corporal i augment de la massa muscular
· Disminueix la pressió sobre les articulacions: turmells, genolls i cadera, que es produeix en altres exercicis físics.
· Millora la mobilitat del coll i la part superior de la columna a la vegada que enforteix l’esquena i els braços.
· Millora la flexibilitat i l’equilibri
· Densitat òssia
· Augment de la ventilació pulmonar i disminució de la freqüència cardíaca i pressió arterial. Incrementa en un 10-15 % més la cadencia cardiaca i fins un 20% el consum d’ oxigen que si només es camina. Disminueix l’efecte de fatiga.
· Millora de l’autoestima
· Millora de la imatge corporal
· Disminució de l’estrès, ansietat i insomni
· Disminució del consum de medicaments, enforteix el sistema immunitari.
· Millora de les funcions cognitives i de socialització

Bastons

Els bastons solen ser de carboni, amb una barreja de fibra de vidre o alumini. El carboni garanteix amortir l' impacte millor que l’alumini i és més estable.

Un tac de goma intercanviable absorbeix els cops i el soroll del bastó sobre l’asfalt.

La longitud dels bastons es calcula multiplicant per l’alçada de la persona per 0,66/0,68 o 0,70. Al principi d’iniciar-se amb aquesta activitat, no és aconsellable que siguin gaire llargs, ja que els bastons llargs obstaculitzen el correcte desenvolupament del moviment.

Els mànecs dels bastons porten una corretja que assegura que la transferència de la força de la mà al bastó sigui òptima. El continuo obrir i tancar de mans amb el moviment del canell forma part de la tècnica d’aquest esport. Aquest obrir i tancar fluid requereix una bona coordinació i sovint suposa una dificultat pels que s’inicien.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada